• O nama
  • Kontakt
  • Impressum
  • Indeks autora
Strane - portal za književnost i kulturu portal za književnost i kulturu
  • poezija
  • proza
  • esej/kritika
  • razgovori
  • itd
poezija

Andrijana Kos-Lajtman: Dani kositra i jeke (izbor)

Autor/ica: Andrijana Kos-Lajtman
andrijana kos lajtmandani kositra i jekeHDPizborpoezija
Objavljeno: 22.11.2023

BUĆINA

Rt na kome kriješte galebovi,
a more mogu vidjeti s prozora
naše visoke kamene kuće.
Kuća je moja ruka i noga,
moja lakoća i moj metalni krvotok.

Sa strmih stepenica 
gledam kako umire vjetar
i kako se drvo u vrtu
oslanja na drugo drvo.

S bratom na obali tražim školjke,
pa kad nađemo Petrovo uho,
govorimo da imamo uho svetog Petra.
Utroba mu je sedefasta
i dok ga stavim na uho, 
bruji.
Zamišljam da to mrmori 
naš divovski bor,
da mi želi nešto reći
taj razgranat čovjek.

Brata zanimaju praćke za ptice,
a kad u svoju bijelu kapu 
ulovi morsku kozicu,
odmah je pojede.

Ja se bojim skakati s mulića na glavu,
mislim o tome kakve se ptice 
kriju pod zlarinskim zvonikom,
zašto na otoku ima toliko žena
i hoću li i ja postati vodonoša.


IZA ZIDINA

Na Zlarinu, zamišljala sam da mi je dadilja
morska medvjedica: njezin je jezik 
mokar od dodira
koje otočani nisu poznavali.
Ona poznaje more iznutra,
mislila sam, 
njegovu utrobu od zvijezda 
i raznobojnog bilja.

Šibenik je bio prvi pravi grad 
u koji sam stupila nogom.
Oštar kao crtež tušem,
uređen od bura čistačica,
s otocima koji se urezuju u vid
kao zračni bakrorez.

U uskoj ulici u središtu Šibenika,
u samostanu svete Luce,
najstrožem redu benediktinki,
živjela je moja teta Silvija, 
očeva sestra, koludrica.

Moja druga teta Štefanija, majčina sestra,
odvodila me madri Bernardi
u kratak nedjeljni posjet.
Gledale bismo se smjerno
preko rešetkaste pregrade,
moja teta, završena učiteljica,
i ja, njezina jedina učenica.
Okretao se lažni prozorčić sa staklom,
ruka bi dodavala Glasnik svetog Josipa
ili crnu krunicu.

Vani je šumilo more
i svaki njegov udar u obalu
brojila sam u sebi.

Negdje u polju
ptice zlatoglavke
igrale su se sa svojim sjenama.


CRVENI PASOŠ

Maglena kasnojesenska večer 1940.
Na poziv kolege s romanistike 
dolazim u ogromnu dvoranu 
Obrtničke komore u Ilici.
Prostor je krcat i sablasno tih:
polumrak skrućen 
kao ledom načeta voda 
	> zubata zebnja.

Studentica u crvenom džemperu
korakne iz mase, stane na tribinu:
sastanak će biti kratak,
posvećen pjesniku Crvenog pasoša.
Odjednom, silna buka na stubištu
i sve se oči pretvore u vrata.
U dvoranu nahrupe puščane cijevi: 
		grube se riječi prospu posvuda,
		zakotrljaju se kao zrnjevlje.
Gužva, metež, panika.
Šesto studenata:
elektrika mladih neutrona 
stjeranih u redove.

Noć smo proveli u Petrinjskoj,
u mokrom dvorištu policije.
Kada sam se ujutro vratila 
u svoju podstanarsku sobu,
lišena tek bilježnice s adresama,
dugo sam zurila niz krovove.
Kao da su preko noći pocrnili: 
preda mnom su se sterale
grobljanske stepenice.

Brzo se razjasnilo: 
crvenu je s tornjeva i krovova
upio njezin džemper
kad je bježao u noć.
Preostale su kapi
iscurile kroz flautu-kičmu
mog druga s romanistike
strijeljanog u Bukovačkoj šumi
pola godine kasnije.

Nisam se mogla vratiti
fakultetskim klupama.
Sjela sam u vlak za Split
i odvezla se u probušeno
naručje juga.


CRNA KUĆA

U noći nakon ljetnog solsticija, 
u tamnoj tipki
uglavljenoj između 21. i 22. lipnja 1941.
pozvonila sam na trećem katu otmjene kuće
u Ilici 100.
Fasada tamna, kuća velika, okviri na prozorima
gordi, rešetkastobijeli.
Lice mi je blijedo, ruka čvrsta,
svi unutarnji pejzaži prebrisani.
Nisam drugo nego tijelo,
nego lapor,
gušterica ostavljena na litici:
nemam vremena,
spržit će me otrov sunca.

Liječnik je ljubazan i iskusan,
zidovi tihi,
stisnuta oko usnulog grada
posteljica ljeta miruje pred pucanjem.
Anesteziram misli i glasove,
nemam vremena,
spržit će me otrov sunca.
U naborima suknje koju odmičem s bedra
prošlost i budućnost urastaju jedna u drugu,
dodiruju se šipražjem.
Na zidu sobe stablo.
Fiksiram ga pogledom sa stola,
grane mu brojim u sebi:
mislima brtvim prolaz 
do onog što se ima dogoditi.

Tobolce riječi ne treba pretrpati bolom.
Dobro ih je ostaviti tišini plodne vode
koja oplakuje iznutra, pohranjuje nepohranjivo.

Gušterica sam na litici:
nemajka, sutrašnje stablo.


INZULINSKE KOME

Nakon popijenih tableta za spavanje
i svega što se našlo nadohvat,
psihijatrijski odjel bolnice Rebro.
Na pitanja dežurnog liječnika ne odgovaram,
kroz pamuk svijesti tek čujem:
pjesnikinji je potrebno isprati želudac.

Uslijedila su mjerenja raznih vrsta
tlaka, pulsa, krvi, urina,
bubrega i drugih organa.
Mozak je na redu posljednji,
iako je jedini koji se odupire kontroli.
Sve drugo pravilno je i čisto:
dugačka soba u prizemlju,
željezni bolesnički kreveti,
rešetkasto nebo 
što se uporno trudi anektirati
porozne oči.

Očajnički tragam za zaboravom:
samo da me proraste
kao drvo.

Liječnica nudi rješenje:
mogućnost svakodnevnog sna,
cikluse uranjanja, 
drobljenje svijesti injekcijama inzulina
sve dok ne živne polumrtva ptica
što kisne ispod kabanice.

Najgora su buđenja: kad si budan, 
opet si živ 
i opet ti skoreni potplati 
bubre ispod stopala.

Postepeno, tihe ožujske sjene
odvažile su se na hod preko unutarnjih rasjeda,
krenule plaho dozivati male otoke
busenja i trave,
milovati vlažnim dlanovima 
golu zemlju nomada.

Samo srce se još nije vratilo u tijelo:
odjekivalo je u svemu izvanjskom
kao samostojeći gong.


INSTITUCIJE

Čovjek > sirovina povijesti > tijelo dima.
Trgaju nam meso ustrajno,
bacaju pod jezik institucijama.

Države i crkve, akademici i političari:
tamne sjene što prate kupole i niše, 
parkove, učionice, čekaonice, 
sudnice i parlaonice.
Male svakodnevne ulice i njihove obične drvorede.
Tvrdoglavo i po navici,
uporno i principom jačega:
kao što nogu slijedi hod, glavu naklon,
ruku zamah.

Za svako povjerenje u instituciju 
dočekala me naplata.
Za intervju u crkvenom listu
mamci i pakosni planovi, 
potom prešućivanje svetih dušebrižnika.
Za povjerenje u profesore i akademike,
otuđivanje rukopisa, uzdignuti nosovi
i kleveta.
Za angažman u strukovnoj udruzi,
zakoni krda, epiteti ludoglavke
i državne neprijateljice.

O, Croatia rediviva, diplomatica 
et democratica!
Brišite me odmah, i hvala na dobročinstvu!


IZ SJEVERNE SOBE
/25. 10. 2010./

Već godinama noću ne spavam.
Noći su moja zavjetrina,
herbarij sunčevih stabljika
ubranih na prisoju prohodanih dana,
moj radni stol.
Danas su me probudile ptice:
netom pred onaj plavi sat
kada sve utihne
i kad se tama i svjetlo povežu
u vlažnom akvarelu 
što propupa između jučer i sutra,
između posljednjih odjeka noćnih bića 
i prvih čestica dana.

Kroz prozor svoje lječilišne sobe
okrenute sjeveru 
vidim kako prigušeno pulsira horizont.
Okruglo nebo malo nabubri,
još malo naraste, 
pa se čudno izduži, istegne:
zamišljam da se neka golema 
udaljena točka 
upravo pretvara u zarez, 
odvaja od sebe.
U staklu prozora 
stoji gusta tamna plazma:
učini mi se kao jestiva tinta.
Poželim da mi je tkogod približi,
doda slamku,
pa da osjetim svježe kapljice
na grlu i jeziku.
No nema nikog, tek papiri i pokrivači 
uz rubove kreveta
i ova živa plava tišina
kao netom izvađena iz vene.

Zadnjih sam mjeseci pisala mnogo,
iskrzano i fragmentarno,
hitajući da završim zacrtano:
ne znam hoće li itko moći 
odmotati klupko,
no to i nije moja briga.
Vjerujem, doći će dan
kad ću iz nekih hranjivih daljina
zapanjeno čitati ili slušati.
Glava će mi rasti poput bundeve,
smijat ću se ili ljutiti,
dok će sjećanje na nekadašnje kolanje krvi,
umjesto krvotoka samog,
pulsiranjem redaka
kao radikalnim kisikom 
puniti već odumrle pokrajine.

Starost ne vidi više ni lijepo ni ružno,
sva su tijela za nju amebe,
čudne, dobre i zle.
Možda i vječnost ovisi o slučaju:
crna igla smrti ne poznaje razbor.
I kada čekam da me ispljune 
ova asimetrična noć 
pitam se kako prepoznati početak seobe 
i koju zastavu ponijeti
kad su sve protkane gukanjem mrtvih golubova
i drskošću zaštićenih ruku.
U nečijem poštanskom sandučiću 
leži udavljena ptica,
u maslinama dišu potraćeni životi:
smisao je ubojit trn 
u dječje stopalo utisnut.

Vidim se u zanosu djetinjstva
na otoku Zlarinu
kako s otočkom dječurlijom 
u porušenoj crkvici i u poljskom zahodu
dešifriram neke čudne riječi
i ugljenom našarane slike: šapućemo,
prepričavamo što smo vidjeli.
Jedan dječak nešto šapne na uho 
najmanjoj djevojčici, ona uplašeno
otklima glavom i povikne:
onda ću morati progutati mrtvačku kost,
i plačući pobjegne kući.

Vidim se na otoku Visu:
nas nekoliko djevojčica 
uzele smo klupka vune
i zaputile se u udaljenu uvalu.
Tu smo namjestile ispod bluzica
ispupčene kugle 
i hodale dugo uz more,
svečano uzbuđene, 
zirkajući jedna na drugu.
Sveprožimajući pjev cvrčaka 
zaglušio je poslijepodne:
obuzeo ga posve okruglinom.

Ne znam nazire li se to svjetlo 
na rubu prozora
ili mi se samo čini.
Hoću vjerovati da ima nešto što ostaje
nakon što se zamijene godišnja doba,
nakon što satima promatram pjegava
prepeličja jaja,
a milovanje voljenog momka 
zamijenim oštrim dodirom kista.
Želim vjerovati da se povijest
može razbiti o hrid, a da lađar ostane cijel.
Da vulkan može pronaći zaklon
u mraku mog oka, 
a šuma biti blagonaklona 
prema okršajima mladih jelena.

Ne znam nazire li se to svjetlo 
na rubu prozora
ili samo neko stablo zagledava unutra, 
virka na me.
Svijet je nemoćan pred algoritmima noći,
svjetlost sustiže i biva sustignuta.
Neophodno je zastati, 
ne mjeriti više prostorom 
obujam vlastite zjene,
žile na ruci umiriti,
utješiti ih kao plahe
dispneične rijeke
u sirotištu ostavljenih tekućica.

Vrijeme nas kažnjava i tješi novim djetinjstvima bilja,
kliktanjem goluždravog jata na brijegu,
danima kositra i jeke.

Jesmo li se uopće razumjeli, Zemljo?







podijeli ovaj tekst

od istog autora/ice:

Andrijana Kos Lajtman – Jedna ljubavna
Andrijana Kos Lajtman – Jedna ljubavna, poezija

Autor: Andrijana Kos-Lajtman

Andrijana Kos-Lajtman, jedna pjesma
Andrijana Kos-Lajtman, jedna pjesma, poezija

Autor: Andrijana Kos-Lajtman

Andrijana Kos-Lajtman, četiri pjesme
Andrijana Kos-Lajtman, četiri pjesme, poezija

Autor: Andrijana Kos-Lajtman

Andrijana Kos-Lajtman
Andrijana Kos-Lajtman, poezija

Autor: Andrijana Kos-Lajtman

© strane.ba, 2018.

design:  mela    coding:  Haris Hadžić