• O nama
  • Kontakt
  • Impressum
  • Indeks autora
Strane - portal za književnost i kulturu portal za književnost i kulturu
  • poezija
  • proza
  • esej/kritika
  • razgovori
  • itd
poezija

Marko Mileusnić, poezija

Autor/ica: Marko Mileusnić
marko mileusnicpjesmepoezija
Objavljeno: 24.04.2024

Ponekad slabost

Ponekad slabost uđe u mene, sitna u početku, 
a zatim sve veća. Širi se, valjda, kapilarnim
putem, do svakog zapećka stigne; sav se
otromboljim, ko vreća neka se zgužvam
i strunim, kao da nisam stigao iz daleka.
Kao da moja sestra nije magmatska stena,
i bambus moj brat sa Hokaida, kojim sve ređe 
prošetam kao šogun. Tad zaboravim kako je 
hitro grabila karavela, i vidik pucao sve do 
Dunhuanga. Reči kao što su energy drink 
i karamela postaju abrakadabra, kojom se 
posipam po glavi, da se odbranim od straha. 
Možda mi to pomogne, onog dana kada 
udarim u Zid, i kada moje telo, konačno, 
ostane bez daha.


Dvadesetog marta

Dvadesetog marta, opet će doći. Dovešće
nam krtice, biće sobe pune buba. Nadirući
Almagest, to znamenje vlasti. Prvo zeleno, 
a zatim belo, sa sitnim česticama čađi; i niko, 
zaista, neće biti mlađi nego što jeste, kad se
kazaljke poklope sa zakonima sveta, i preseku 
ga, na ravne časti. Dobri Klaudije, verovao je 
svojim očima. Ptičice cvrkuću, zemlja se 
obnavlja, kiše nas spiraju, i sve se ponavlja. 
“Ali mama, ja sam se zaljubila u umrlog
čoveka”. “E, dete, budi bog s tobom. 
Obrni se oko svoje ose, četiri puta pljuni 
na tri strane, počešljaj se prstima, utorkom 
i sredom; i dok Sunce ponovo ulazi u Ovna,
ješćemo svinje, i kolače sa medom”.


Već od ranog jutra

Već od ranog jutra, ruke mi nisu čiste.
Moraću u šumu, da pronađem izvor, vrelo
neko, zdenac bistar. Možda, ipak, da prvo  
slavinu probam, blizu je, a i hlorisana voda
ima svoja svojstva. Sešću na pod, i zamoliti
dragu da mi četku od kobilje dlake pruži, da 
mi pepela prinese, i ovčijeg loja. Možda ipak 
sapun, što je kupila u Lidlu, nova je to stvar,
verovatno bolja. Stružem, evo, već pola sata, 
nikako da spadne štroke. Koji sam ja baksuz, 
ako je to uspelo Pontiju Pilatu, a i mnogim 
koljačima stoke, zašto meni tako teško ide.
Umrem li, a ostanem prljav, ostaću i 
nepogreben, da hladan ležim u prašini, 
i noktom dlanove grebem.


Ljudi bez temelja

Dođoše mi u goste, ljudi bez temelja.
Ponudih im slatko od kostiju Baziliska,
raženog hleba i naprstak šalitre, a onda – 
od ilovače rakija. Lepo se ispričasmo; imaju 
decu i slične probleme, smeju se tako što krive 
usta, rukuju se šakama, seru na dupe, i još 
mnoge stvari čine isto kao ja. Neki su izgubili     
veru u druge, neki našli radost u malim stvarima, 
ponekad čitaju unatraške (na ovaj način obilaze 
teška pitanja); i oni su ljudi, treba izdržati, 
sačuvati snage, zadržati daha, za još koji dan. 
Jedna dama reče kako već godinama odbija
da koristi metlu, za smoothley letenje iznad
krovova; njen drug se trudi da zaboravi 
kako se koriste sumpor i živa. Nema tu šta da 
se prigovori, svako ima svoje razloge, svoja
htenja, svoja iščašenija. Upitan za stanje
duha, ne odgovorih ni reči, već samo tužno 
slegoh ramenima. Pogled ohrabrenja, 
pa transmisija nade; iznenada – tu je, u mojim
grudima. Otkako znaju za sebe tražili su sve, 
al’ od mene nisu tražili ništa; i tu smo se našli. 
Nazdravismo zagrljeni, s čašama visoko iznad 
glava; jedan rmpalija, s plavim čuperkom
na temenu, reče: “Uf, ala prija, ala žeže, ala
klija, ova tvoja, domaćine, od ilovače rakija”.
Na rastanku, plakao sam kao kiša, jedva
sam video kako navlače kukuljice. Odlaze
mi, okrenuti licem, pevuše na čelo 
i mašu očima. Dođite mi, oh, dođite mi
ponovo u goste, vi dragi ljudi,
ljudi bez temelja.


Železničke stanice

Oduvek sam voleo železničke stanice. 
I vozove, i ljude, što se tuda motaju. 
Nigde čovek ne oseti veću prisutnost 
smisla. Niko ne putuje bez dobrog razloga, 
pa i kad je razlog samo putovanje. Ima 
nešto posebno u vazduhu železničkih 
stanica, što liči na ukrštene ručice beba, 
graktanje vrana po onim bođošima iznad, 
i na onu noć, kada smo na prvom peronu 
pogubili stariju ženu, izlivom krvi na 
mozak. Tek u mirisu putnika ima nešto
posebno, jer svi oni veoma brzo počinju 
da mirišu isto, bilo da putuju za Novi Sad, 
Beograd ili Budimpeštu, pod kožu im se 
uvlači scent pregorelog mašinskog ulja, 
pregorelog kamena, i nešto prevrelih 
izlučevina, u tragovima. U poslednje vreme 
vodim sinove, da se zajedno motamo oko 
starih vagona, što su ih i bog i ljudi 
zaboravili, o kojima jedino entropija još
vodi računa. Moji mali sinovi skupa nemaju 
dovoljno godina da završe osnovnu školu, 
a ipak su izgradili četiri zamka od tvrdog 
kamena, tri osmatračnice i čak osam bunara, 
da me zaštite od zabune koju stvaraju 
migranati što obitavaju u prostoru između 
svetova, i lebde iznad šina. Ono što se može 
videti na železničkim stanicama teško se 
opisuje, a još teže klasifikuje, kao dan između 
juče i sutra koji nije danas, kao one budljice 
što traže stopala i računaju na nedostatak naše 
pažnje, kao stanični red vožnje i virtuelni 
otpravnici vozova, pa Romi iz Bogojeva  
i zvuk “ding!”, koji možda ne znači uvek 
da je sve u redu, pa gušteri što vaskrsavaju iz 
drobljenog krečnjaka i senka starog vodotornja, 
koji, baš zato što postoji u davno prošlom 
vremenu, iz čistog inata prkosi gravitaciji, 
slično uzdahu parne lokomotive i škripanju 
prapotopske drezine, umrle na osmom, ili 
devetom koloseku. Šta tek reći za oronulog 
Žućka, što je uobičajio da spava na pragovima, 
verovatno ubeđen da će se baš svaki put
probuditi na vreme.


Oči me bole

Oči me bole. Ne znam zašto. Rano jutros, 
bio sam u šumi, gledao sam vevericu kako 
izvodi salto mortale, i preskače stručak 
imele. Zeleno je dobro za oči, i veverica
je dobra za oči. Jedan prijatelj mi reče da je 
možda glaukom. Šta god to bilo.Vraćajući 
se iz šume, išao sam pored kanala. Gledao 
sam kako vetar povija trsku i mreška površinu 
vode. Voda je dobra za oči, i mreškanje je 
dobro za oči. Ali ne može se tako doveka; 
čovek, na koncu, ima obaveze. Onda sam na 
pijaci gledao kako se dve gospođe otimaju 
za stručak mladog luka. Luk nije dobar za 
oči, to znam, i dve gospođe nisu dobre za oči,
to nisam znao. Onaj prijatelj je dodao da se 
taj problem može rešiti veoma jednostavnom 
operacijom. Nek jede govna. Pitanje je – da li
mi je prijatelj? Natovaren džakom krompira
prolazio sam pored crkve svetog Đorđa i, kao 
i svaki put, gledao sam kako postajem Piron. 
A krompir je dobar za oči, i sumnja je dobra 
za oči. Ovo su moja dalja iskustva: za oči nisu 
dobre čestice koje nastaju sudaranjem čvrstih
tela, nije dobra galama, nije dobro kad sretneš
i drugog prijatelja, a on ti kaže da ti možda 
trebaju naočare – on, onako gadan – mene si
naš’o, prijatelju!, lak za kosu nije dobar, posebno 
ako nemaš kosu, nije dobar pičvajz, i srča nije 
dobra; za oči su dobre sise, kakve bilo, dobra su
testa bez aditiva i potenciometri na raznim
aparatima. Sada je oko pola sedam; sedim 
sa Bibom na teresi, sravnjujemo događaje
što smo ih doživeli danas, i ona mi, naposletku,
kaže da je sumrak dobar za oči, kao i najraniji
deo jutra, što je potpuno tačno. Ali mene oči 
još uvek bole. Videćemo, kako će biti sutra.






podijeli ovaj tekst

od istog autora/ice:

Marko Mileusnić, poezija
Marko Mileusnić, poezija, poezija

Autor: Marko Mileusnić

© strane.ba, 2018.

design:  mela    coding:  Haris Hadžić