• O nama
  • Kontakt
  • Impressum
  • Indeks autora
Strane - portal za književnost i kulturu portal za književnost i kulturu
  • poezija
  • proza
  • esej/kritika
  • razgovori
  • itd
esej/kritika

V. B. Borjen: Eksplozije su dio folklora

Autor/ica: V.B. Borjen
nenošeni snovisaida mustajbegovićv.b.borjen
Objavljeno: 14.04.2023

Saida Mustajbegović, “Nenošeni snovi“,  Buybook, 2022.

Na krhotinama. Tu pjeva lirski subjekt u pjesmama Saide Mustajbegović – ekonomično, ali nipošto škrto, britkim udarcima riječi, donoseći nam brevijar za naše vrijeme i senzibilitet, kao rijetku utjehu. Onim među nama koje se ne plaše raširiti zavjesu koja zastire prošlost samo riječi i mogu biti konfesionalnost.

Došli smo do crte

…

Pred crtom salutiramo

Preko idu klerici.

                        („Salutiranje klericima“, s.16)

Zbirka je ovo evidentno pisana polako, godinama. Glas joj je odmjeren, izraz sveden na minimum i ono esencijalno. Sve je toliko dugo promišljano, da opažanja ne ostavljaju mjesta sumnji:

Udarili stećke

U temelje parlamenta

Sakrili stećkove ruke

Nek oprosti Evropa

Što ne znaju s rukama

                        („Stećkova ruka“, s.36)

Podijeljena u pet ciklusa, ova zbirka je često jedna skoro anonimna hronika u stihu nekoliko geografskih prostora i doba. U urbanoj šumi dana i običaja čija se drevnost ne prepoznaje i ne cijeni dok se u nju ne zasječe, dok ne padne kao neko tijelo u neku masovnu raku, kuće kao stabla zasjenjuju zarasle vrtove, „nebo je jedino rodilište“, ptičji je grijeh što se gnijezde, a pripadanje je svedeno na rijetku moguću mjeru:

Zumbul,

U tuđini,

Zasadila sam

Prije nego je dan zaspao.

Izdržao je dugo

U jedinoj zemlji koja je moja.

                        („Zemlja“, s.69)

Značaj prvog simbola ― prvi ciklus, „Re(tro)vizor“, otvara pjesma „Pauk“ – nije moguće previdjeti. Sitno prastvorenje nema moć da promijeni svijet, ali ga zauzima u prostoru i vremenu, u simetriji kutka izmještenog iz žiže događaja; dovoljno spretno da isprede vlastiti dom tamo gdje mu ga nitko nije ponudio, tamo gdje ga u svakom času neka nehajna ili namjerena ruka može poljuljati ili pokositi. Dom svih nas koji smo sjedili na ogradama dvadesetog stoljeća u Bosni i Hercegovini, kao pauci u ćoškovima memli podruma držeći u svojim rukama samo jedni druge i svoje vlastite gole živote, za nas – pauke jedino je i bio uvijek pokretni praznik svakodnevnog, u kojem nismo bili blagoslovljeni čak ni dosadom. Onom dosadom kojom zijeva nastavnik historije iz gradića Braunen u pjesmi „Hitlerova prva fotografija“ Wisławe Szymborske. Pauk Saide Mustajbegović govori o početcima i nerazlikovanju prvog udarca i prvog pada – slikama kojima se autorka vraća i u kasnijim pjesmama, dopunjavajući i produbljujući simboliku mreže i kruga. Njena mreža je ova knjiga iz koje možemo čitati svoju zbilju i prošlost. U mrežu je uplela svoje vrijeme i znoj – valjalo je nebrojeno puta premostiti daljinu od zida do zida, od vrata do peći, kao majka, pod stalnim prežanjem onih „što ne znaju s rukama“.

U pogovoru, koji je autorka nazvala „Dok čitamo Treći svjetski rat“, iz priložene korespondencije s književnikom Darkom Cvijetićem saznajemo kako po njemu okosnicu ove knjige čini pjesma „Vrisak općeg“ koja svojim naslovom upućuje na simboliku i ostalih pjesama, kao i ove same, o plastici pronađenoj u utrobi mrtvorođenčeta o kojoj Mustajbegović piše, navodeći i to kako ljekar tom prigodom udara selfie i komentar o prenaseljenoj zemlji. Ova zbirka jeste u velikoj mjeri vrisak općeg, najviše jer teme koje obrađuje nisu vezane usko za samo jedno iskustvo, ni života, niti jezika. Teme koje Saida Mustajbegović otvara tiču se kolektiviteta, ali i životnih prilika pojedinki i pojedinaca, onda bezdomnosti, potrage za domo(vino)m, porodičnog naslijeđa, odrastanja, ratnih godina, društvenog urušavanja i odbijanja da se sa istog skrene pogled, zapravo urušavanja svake vrste u ovoj zemlji kojoj više ne znamo ni ime, onako kako ne znamo više ni imena njenim ulicama. Ista avlija bila je dijelom toliko različitih zemalja i sistema u kojima su se tolike stvari tako rijetko propitivale, još rjeđe mijenjale. Pomenimo samo patrijarhat, toksičnu muškost i rodne uloge:

Radi mira u svijetu

Gutaju tuđu sramotu.

Poslušno

Bez besjede,

Gazipoljke u mimohodu izrode junake.

Zaborave,

U mimohodu,

Naučiti ih razgovoru.

Radi mira u svijetu.

                        („Govorenje gazipoljki“, s.29)

Kritika društvenih obrazaca koji se kod nas uzimaju za normu i rijetko, ako ikada, dovode u pitanje naročito je uspješno izložena u pjesmama ocu, kojima je autorka dala najveću važnost, što posvetom na početku knjige, što čestim tematiziranjem tog odnosa u pjesmama u drugom dijelu knjige. Ove pjesme, i intimne opet su toliko univerzalne da se mogu pročitati i spočitati svakom ocu na Balkanu i šire. To su oni očevi nenavikli na dodir. Očevi koji su uvijek „dobro“ i dok sasvim očigledno nisu, koji odbijaju priznati posve ljudsku slabost i strah, pa odlaze rano ili se rasprskavaju pred našim očima:

Čula sam

Otac puca po šavovima.

Šutke.

Skrojen da izdrži

…

Otac puca po šavovima

Po zadatku.

Po naslijeđu.

Šavovi pucaju

On i dalje zateže konce

                        („Otac“, s.55)

Nenošeni snovi i odgovor su na takvo u porodičnim odnosima nametnuto prešućivanje, odbijanje iskrenog i zrelog dijaloga. Zašto smo tako često, suviše često za naše dobro, daleki onima koji bi trebali, ili makar mogli, biti najbliži? Zašto tako rijetko izražavamo brigu i ljubav riječima, ostavivši da se sve podrazumijeva, i da treperi negdje u dubini, daleko ispod površine i glasa. (Pišem ovo u vozu i ronim. Suze. Kao petogodišnje dijete svoga vremena i podneblja ocu sam na ispraćaju na vojni zadatak odbrane sa kojeg se nikada nije vratio umio reći tek „Baba, čuvaj se.“)

Vidim ga u vedrom danu

I dosjećam mu osmijeh.

Dosjetim i po neku šalu.

Vidim smijalice.

Sve jasno vidim

Ali sliku ne mogu podijeliti.

Podjednako je nejasno

I danas

Živim li

Mimo njegovog dogovora sa svijetom.

                        („Bez kusura“, s.50)

Taj dijalog koji je nedostajao i našim očevima s njihovim roditeljima, moramo zato čitav život nadoknađivati i posthumnim dijalozima. 

Zbirka Saide Mustajbegović svoj konac upliće pjesmom „Oprost“. Nakon promatranja svega ostalog, od pruga i ptica, buvljaka, pozorišta i muzeja, ostavinskih rasprava i rodilišta, seoskih kuća i gradskih ulica sa njihovim sviračima, onda porodice, prijatelja, prolaznika, pa do ratnih granatiranja i stotina humki godišnje nakon svih masovnih grobnica, autorka zatvara zbirku pjesmom koja je introspektivna i po pitanju samog čina pisanja kojim je knjiga nastala. Tom instrospekcijom ostaje naspram čitateljki i čitatelja sa dva dlana širom otverena. Bez oraha u džepu, kako u životu, tako i u pjesmama:

Čudna je tinta

Kojom ti pišem.

Iščezne kad god sam ljuta.

…

Nikada nismo završili partiju.

Mogla sam birati

Crne ili bijele

Ali grešku nisi praštao.

Pišem ti godinama

Čim ispišem sebe

Tebi

U prsa se nešto useli.

Onda kažem: zaboljelo me

Ali ne osjećam ništa.

…

Pišem ti godinama

Pišem

Ono

Za šta nije bilo dana.

Ni života

U kojem bih ti rekla

Oprosti mi slabost

                        („Oprost“, s.76)



                    					
					
					
                

podijeli ovaj tekst

od istog autora/ice:

V.B. Borjen – Ljeto kratke priče
V.B. Borjen – Ljeto kratke priče, proza

Autor: V.B. Borjen

V. B. Borjen: Ovo je priča o nama
V. B. Borjen: Ovo je priča o nama, esej-kritika

Autor: V.B. Borjen

V.B. Borjen: Osmoza
V.B. Borjen: Osmoza, esej-kritika

Autor: V.B. Borjen

V.B. Borjen, jedna pjesma
V.B. Borjen, jedna pjesma, poezija

Autor: V.B. Borjen

© strane.ba, 2018.

design:  mela    coding:  Haris Hadžić